Wesoła Gimnastyka Buzi i Języka
„Wesoła gimnastyka buzi i języka – Program zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Profilaktyka, diagnoza, terapia zaburzeń mowy”
Program własny autorstwa pani Elżbiety Leciak – Barszczewicz „Wesoła gimnastyka buzi i języka – Program zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Profilaktyka, diagnoza, terapia zaburzeń mowy” został opracowany w 2008 roku. Jest skierowany do wszystkich dzieci wymagających opieki logopedycznej zarówno tych, u których zdiagnozowano zaburzenia czy wady wymowy, jak również tych, u których rozwój mowy nie został ukończony.
Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną Przedszkola Nr 94 Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy uchwałą nr 06/07/08 na zebraniu 31 stycznia 2008r. (protokół nr V/07/08) i jest realizowany w naszym przedszkolu od września 2008r.
RECENZJA PROGRAMU:
Pani mgr Elżbieta Leciak – Barszczewicz, w napisanym przez siebie Programie zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, proponuje ciekawy plan terapii dziecka z zaburzeniami mowy w odniesieniu do każdego aspektu pracy logopedy, łącznie z krótką charakterystyką poszczególnych wad wymowy.
Już sam pomysł ułożenia takiego programu, obejmującego tak bardzo obszerny materiał, zasługuje na uznanie.
Zawiera bowiem wiele cennych wskazówek dla pracującego terapeuty, który w przeciwieństwie do innych specjalistów, zatrudnionych na terenie placówek oświatowych, mogących wymieniać się spostrzeżeniami, a także brać udział w pracach kół i zespołów przedmiotowych, jest zdany tylko na siebie, własne doświadczenie i zdobytą wiedzę. Zebrane przez autorkę, z wielu źródeł, najistotniejsze informacje dotyczące: profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń mowy, stanowią doskonałe kompendium, ułatwiające zaplanowanie i ułożenie planu zajęć zgodnie z metodyką wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, a także pozwalają na wybranie odpowiedniej metody korekcji wad wymowy.
Stanowi jednocześnie pomoc w prowadzeniu dokumentacji, pisaniu sprawozdań i opinii dotyczących przebiegu terapii.
Czytając program zwraca uwagę duża wiedza i doświadczenia autorki. Korzysta Ona z różnorodnej literatury z zakresu: logopedii, psychologii, neurologii, laryngologii i ortodoncji.
Proponuje także wykorzystanie w pracy korekcyjnej z dzieckiem wielu metod wspomagających m.in.
− Ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
− Metodę Dobrego Startu,
− Glottodydaktykę B. Racławskiego „Ułatwianie poznawania językowego”,
− Elementy Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona,
− Metodę Marii Montessoni „Pomóż mi zrobić to samemu”,
− Metodę Kalifornijską Glena Domana,
− Metodę psychostymulacji,
− Metodę Knilla,
− Relaksacją według Jacobsona w wersji B. Kaji.
Świadczy to również o doskonałym wyczuciu i rozumieniu przez panią Elżbietę Leciak –Barszczewicz roli logopedy i jego pracy, często angażującej i koordynującej różne zmysły dziecka, a także konieczności włączania rodziców i nauczycieli do świadomej współpracy nad rozwojem mowy.
Na podkreślenie zasługuje także świadomość autorki, że napisany przez Nią program jest jedynie propozycją pracy z uczniem z wadą wymowy, który należy odpowiednio dopasować do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Pani Elżbieta Leciak – Barszczewicz zwraca również uwagę na właściwe wyposażenie gabinetu logopedycznego i organizowanie ciekawych zajęć z zastosowaniem różnorodnych pomocy, które pozwalają nawiązać dobry kontakt z uczestnikiem terapii i zmotywować go do dalszej pracy.
Myślę, że Program zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym warto udostępnić zainteresowanym specjalistom, którzy bezpośrednio pracują z dziećmi objętymi, nie tylko programem profilaktyki logopedycznej, lecz także właściwą terapią. Dzięki niemu będą oni w stanie zwrócić uwagę na wiele aspektów działań logopedycznych, które odbywają się poza gabinetem, wdrożyć pewne ich elementy w trakcie swoich zajęć i w ten sposób zapobiec pogłębianiu i utrwalaniu wadliwych artykulacji lub błędnych nawyków językowych.
Tylko tak rozumiana współpraca, oparta na wymianie doświadczeń przez różnych specjalistów, angażująca opiekunów i rodziców jest niezbędna w osiągnięciu pełnego sukcesu terapeutycznego, o czym przekonuje autorka w swojej pracy.
NEUROLOGOPEDA
Dorota Najdecka